Når to blir til en

Hva skjer når en treskjærer og en keramiker forelsker seg? Ganske mye, viser det seg.

Make er tittelen på duoen Barmen & Brekkes nye arbeider til utstillingen Everything is Connected i Milano. Ikke som i den engelske betydningen av å lage noe, men snarere det norske uttrykket ”krake søker make,” altså det å søke mot likesinnede, noe som er omtrent det som skjedde da keramiker Siri Brekke og treskjærer Per Tore Barmen møttes i Bergen i 2013. Siri hadde en mastergrad fra Kunsthøgskolen i Bergen, mens Per Tore jobbet som ingeniør innen 3D-modellering i tillegg til å ha svennebrev som treskjærer. Møtet resulterte ikke bare at de flyttet sammen på Per Tores hjemsted Stord, men også i en ny retning for begge som kunstnere.

– Til å begynne med holdt jeg på med mitt og Per Tore med sitt, men etterhvert tenkte vi at det ville være fint å jobbe sammen, sier Siri Brekke.

– Vi laget en skisse til utstillingen Norway Designs NÅ, og da vi ble tatt ut til den måtte vi også utføre arbeidet. Det sparket oss på en måte i gang.

Kveik var parets første samarbeid, en serie lysestaker laget av fem ulike typer leire og fem forskjellige tresorter. Materialene er dreiet for hånd og satt sammen etterpå. Kveik var en del av utstillingen Structure på fjorårets designmesse i Milano. Foto: Siren Lauvdal.

Jeg synes det har vært veldig fint og spennende å komme inn i en verden med kunsthåndverk og design, sier Per Tore Barmen.

– Det er litt nytt for meg, i og med at jeg har vært så lenge i håndverksverdenen, men det er veldig kjekt.

Når jeg snakker på telefonen med paret sitter de på kjøkkenet sitt hjemme på Stord. Det var her Per Tore Barmen vokste opp, og det var her han pleide å løpe over til bestefarens snekkerverksted etter skolen for å lære alt som var å kunne om treskjæring. Han tilbrakte ettermiddagene med å snekre, hogge, skjære.

– Det har vært veldig mye håndverk og snekkerarbeid i slekten min, så for meg var det naturlig å gå i den retningen, sier han.

For Siri Brekke tok det litt mer tid å finne det materialet hun ville jobbe med.

– Jeg drev alltid og lagde ting da jeg vokste opp, men det var ikke før jeg var ferdig med videregående at jeg begynte å eksperimentere med ulike materialer. Jeg assisterte noen keramikere i Oslo og søkte meg etterhvert inn på Kunsthøgskolen. Jeg liker det fysiske ved materialet, det at det er formbart og at det ligger så utrolig mange muligheter i det, sier hun.

I løpet av bare to år er arbeidene til Barmen & Brekke blitt stilt ut en rekke steder, både nasjonalt og internasjonalt. I år deltar de i utstillingen Everything is Connected i Milano og i Multiply på Hå Gamle Prestegård i Stavanger og KRAFT i Bergen.

– Responsen på samarbeidet har vært veldig positiv, sier Per Tore Barmen.

– Det er nesten litt overraskende, faktisk, sier Siri Brekke.

– På sikt har vi lyst til å utforske mer skulpturelle ting, større objekter, men vi har samtidig vært bevisst på at samarbeidet må eksistere innenfor tydelige rammer. Det må være overkommelig og ikke gå ut over livet vårt ellers.

Noen ganger sitter de sammen ved et bord, omtrent slik de gjør nå, og snakker om ideer. Kanskje lager de et par skisser på et papir. Langt oftere begynner samarbeidene med at en av dem lager noe som den andre bygger videre på.

– Make ble til i forlengelsen av en serie vi gjorde som het Eins og som besto av to like skåler i ulike materialer som passet sammen. Jeg jobbet frem en ny keramisk form, og så lekte vi oss med den og tredelene fra Eins. Derfra utviklet det seg organisk, sier Siri.

Per Tore legger til:

– Keramikken krymper når den blir brent, derfor må jeg ta utgangspunkt i den etter at den er ferdig. I denne serien består hver beholder av to deler som kan brukes hver for seg, men som også passer inn i hverandre slik at de også blir én lukket beholder. Det mest krevende er å faktisk få dem til å passe.

Beholderen Make i godt selskap under utstillingen Everything is Connected i Milano i år. Foto: Lasse Fløde/Pudder Agency.

Det at de har kunnskap om ulike materialer gjør at de kan fortelle hverandre om hvilke muligheter de gir.

– Serien Emne, for eksempel, som vi gjorde til Norway Designs NÅ består av porselen kombinert med seksten ulike treslag. Det var Per Tores idé, jeg ante jo ikke at han hadde så mang ulike treslag til rådighet, sier Siri.

– Jeg ser også at Per Tore er sterkere enn meg når det gjelder avslutninger og finish, mens jeg kan tenke at ”det er bra nok.” Han har fått meg til å strekke meg litt lenger.

Hun jobber i et studio i kjelleren på huset hvor de begge bor, bare en liten trapp ned fra kjøkkenet hvor de sitter nå. Annenhver uke er hun arbeidsleder i VOX fellesatelier i Bergen, og har dermed ikke gitt helt slipp på bylivet.

– Det er en ganske åpen kunstscene i Bergen, og det er dager da jeg savner å dele studio med andre. Det at jeg er der annenhver uke betyr at jeg fortsatt kan være en del av det. Samtidig er jeg mer fokusert når jeg jobber hjemme, i Bergen er det flere distraksjoner. Byen er dessuten bare to timer unna, så det er ikke noe problem for oss å reise inn hvis vi vil få med oss et foredrag eller et seminar, sier hun.

Barmen & Brekkes verden er, viser det seg, langt større enn Stord og Bergen. Dette er andre gang de deltar på designmessen i Milano.

– Gjennom samarbeidet vårt får vi testet de mulighetene som finnes når vi kombinerer de materialene vi jobber med, sier Siri.

– Det har vært en positiv opplevelse på alle måter, noe som selvsagt motiverer oss til å utforske det videre. Samtidig er vi selvstendige kunstnere med ambisjoner på hvert vårt felt. Det er viktig at vi også kan fortsette å utvikle oss som individer.

Dette er en redigert versjon av et intervju opprinnelig gjort for Norwegian Crafts. 

One thought on “Når to blir til en

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *