Da Kai Fjell hjalp Rolf Stenersen

Munchmuseet og Kunsthall Oslo inviterer sammen til utstilling i Bjørvika. Den viser hvor mye bra som kan komme ut av samarbeid.

I 1946 skulle den norske forfatteren, kunstsamleren og finansmannen Rolf E. Stenersen gjendikte Arthur Rimbaud. Dessverre var han ikke så stø i fransk, og arbeidet gikk trått. Først da han fikk se noen av illustrasjonene som den norske kunstneren Kai Fjell hadde laget til boken, løsnet det. “Hans bilder har gitt meg et godt løft,” skrev Stenersen i forordet. I høst kan du se et utvalg av disse tegningene i et lite lokale i Dronning Eufemias gate 34 i Bjørvika, ikke langt fra tomten hvor et nytt Munchmuseum er i ferd med å bygges. Utstillingen Kai Fjell – Scener er den første i et fireårig samarbeid mellom museet og Kunsthall Oslo.

– Munchmuseet kontaktet oss og lurte på om vi kunne tenke oss å lage en ny utstillingsserie med utgangspunkt i Stenersen-samlingen, som blir en integrert del av det nye museet i Bjørvika. Vi stiller blant annet spørsmålet: Hva ville Rolf Stenersen samlet på i dag? sier Elisabeth Byre, kurator ved Kunsthall Oslo.

_tw64140rgb
Det gode seirer av Kai Fjell. Foto: Thomas Widerberg / Blaafarveværket

Stenersenmuseet stengte dørene i Vika i fjor, men i stedet for å pakke bort samlingen har museet altså valgt å gjøre det til en del av prosjektet Munchmuseet i bevegelse, med små og store utstillinger og arrangementer over hele byen. Det skal de ha ros for. Kunsthall Oslo skal kuratere hele tolv utstillinger med utgangspunkt i Stenersen-samlingen frem mot det nye Munchmuseets åpning i 2020. Dette samarbeidet mellom to ulike kunstinstitusjoner – en ikke altfor stor og en av landets største – smitter over på selve lokalet – det er lite i omfang, men gir definitivt en museumsfølelse når man rusler omkring der. En av Fjells tegninger fronter utstillingen på plakater og katalog.

– Flere av disse tegningene finnes i Stenersen-samlingen, samt at vi har lånt inn andre tegninger fra museer og private. De er utrolig fine, og det er ikke ofte de stilles ut. Vi syntes dette var en veldig god inngang til hele prosjektet, blant annet fordi det viser et uvanlig samarbeid mellom kunstner og kunstsamler, sier Byre.

res-c-0599_20160524
Barndom av Kai Fjell, 1946. Foto: Ove Kvavik/Munchmuseet

Utstillingens tittel er hentet fra en av tegningene, men er også en dekkende beskrivelsen av Kai Fjells malerier, som er som rikt ornamenterte stillbilder. Det er maleriene som først og fremst griper en i utstillingen, både når det gjelder tematikk og uttrykk. Krigen truer i bakgrunnen av flere av dem, mens vi i forgrunnen møter mennesker på flukt. Det kunne vært i dag, og det gir maleriene en slående aktualitet. Det politiske bakteppet er et annet, men fortvilelsen og de tomme blikkene kjenner vi så altfor godt igjen.

flyktninger-vers2b-2
Flyktninger vender hjem av Kai Fjell, 1944. Foto: Thomas Wideberg/Nordea Norges kunstsamling

Like rundt hjørnet kan du få med deg Elisabeth Haarrs første separatutstilling i hovedstaden på 40 år, en virkelig begivenhet. Utstillingen er den første i Kunsthall Oslos nye lokaler, som fortsatt ligger i Bjørvika, et område som for alvor har våknet til liv. Gatene er nå fulle av folk som spaserer langs fjorden, drikker kaffe  ved fortauet og besøker utstillingene.

– Vi har vært her i seks år nå og har sett hvordan det har utviklet seg fra et sted som folk syntes var usentralt til et mange synes det er spennende å komme til, sier Elisabeth Byre, som forteller at kunsthallen også har samarbeidet med Deichmanske Bibliotek på Tøyen om et kunstprosjekt.

– Vi er opptatt av nabolaget, av nærheten til Grønland, til Gamle Oslo og historien som ligger nedfelt i dette området. Derfor har vi også mange prosjekter som foregår utenfor Kunsthall Oslos lokaler. Vi ønsker at kunsten skal være for alle.

Kai Fjell, Scener. Munch-museet i bevegelse og Kunsthall Oslo i Dronning Eufemias gate 34 til 27. november.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *