Ti dagers musikkfest

Årets Ultima-festival rommer alt fra Beethovens 9. symfoni til Thomas Espedals nye roman.

Fra å være en ganske smal festival for samtidsmusikk har den årlige Ultima-festivalen i Oslo blitt stadig større og mer populær. De siste årene har festivalen også opplevd en økende publikumsoppslutning , og da særlig blant unge. Også internasjonalt har festivalen etablert seg som et møtested for komponister, musikere og musikkinteresserte fra hele verden.

– Vi har fått gode tilbakemeldinger på at vi har forsøkt å åpne opp samtidsmusikkfeltet og ikke tenke på det som et begrep som er knyttet til en spesiell stil, men mer som en måte å tenke på. Vi stiller spørsmål og utfordrer, samtidig som vi har sterke røtter i den klassiske musikken, sier Lars Petter Hagen, leder for Ultima-festivalen.

Ettersom festivalen har utviklet seg har den også gått bort fra ideen om å knytte seg til ett bestemt tema hvert år. I år er det flere røde tråder i programmet. Én av dem er temaet konflikt, med Benjamin Brittens War Requiem som en av de største produksjonene på plakaten. Et annet er minimalisme, med komponister som La Monte Young og Terry Riley – sistnevnte vil sammen med sønnen Gyan Riley og KORK fremføre ett av sine mest kjente verker, In C, under festivalen. Men den kanskje mest fremtredende skikkelsen i programmet er Ludwig van Beethoven.

WAR REQUIEM _001
War Requiem. Foto: Hans Jörg Michel

– Han var på en måte den første komponisten som representerte den frie kunstneriske posisjonen slik vi kjenner den i dag. Dessuten var prosjektet hans dypt humanistisk, og det har aldri vært så tydelig som i hans siste symfoni, som handler om at alle verdens folk skal leve sammen som brødre, i tråd med Friedrich Schillers tekst, sier Hagen.

Beethovens Symfoni nr. 9 vil fremføres i sin helhet av Oslo-Filharmonien med Vasily Petrenko som dirigent. Etterpå blir det Beethoven-remix på Sentralen hvor blant annet Jan Bang og Erik Honoré med venner demonterer samme symfoni og gjenbruker delene.

– Denne symfonien et utrolig interessant omdreiningspunkt for en festival, sier Lars Petter Hagen.

– Ultima er en festival for nåtidens musikk, men har en direkte tilknytning til den klassiske musikktradisjonen. Vi forsøker å hele tiden stille spørsmål om hvordan tradisjonen fornyes, og det er det ikke noe entydig svar på. Vår viktigste oppgave er å undersøke nettopp det.

Her er tre vi gleder  oss litt ekstra til på Ultima: 

The Otheroom

Oslo Rådhus

Rolf Wallins futuristiske opera Elysium gikk på Operaens hovedscene tidligere i år. I dette verket samarbeider han med koreografene Heine Avdal og Yukiko Shinozaki og deres kompani fieldsworks, hvor både dansere, musikere, svære heliumballonger og til og med publikum er i bevegelse.

De fire årstider

Kulturkirken Jakob

Den danske komponisten Bent Sørensen hadde lenge ønsket å lage et musikkverk om årstidenes gang. Samtidig satt Tomas Espedal og skrev på en bok om samme tema. Under Ultima-festivalen møtes de til en fremføring av musikk og tekst, med utdrag fra Espedals nye roman Året.

War Requiem

Den Norske Opera og Ballett

Benjamin Brittens gigantiske oratorium fra 1962 byr på en unik anledning til å se hele Den Norske Opera i full sving, med to orkestre, to kor og solister i verdensklasse. Et verk om terror, krigsødeleggelser og mennesker på flykt som får ny aktualitet i Calixto Bieitos regi.

Ultimafestivalen arrangeres i Oslo 8.-17. September

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *