Intimhistorie

Victoria & Albert Museum i London feirer undertøyets historie, fra kongelige korsetter til Acnes unisextruser.

På vei til London for å se utstillingen Undressed: A brief history of Underwear på Victoria & Albert Museum ble jeg stående i kiosken på Gardermoen og bla i det siste nummeret av magasinet Det Nye. Bloggeren Sophie Elise Isachsen var gjesteredaktør for utgaven og var avbildet på forsiden helt uten sminke. Dette var Det Nyes andre såkalte ”sminkefrie” utgave, og hele ideen minnet meg om det øyeblikket i vår relativt nære historie da kvinner kastet bh-ene som et symbol på frigjøring. Det var under Miss America-kåringen i 1968 at sinna damer hev bh-er, hofteholdere, høye hæler og hårruller i blikktønner som de hadde planlagt å sette fyr på, noe de riktignok aldri gjorde. Begrepet ”brenne bh-en” ble likevel født, og etter to hundre år med stropper og hemper skulle kvinnene omsider få puste fritt.

7._Installation_view_of_Undressed_A_Brief_History_of_Underwear_16_April_2016_-_12_March_2017_c_Victoria_and_Albert_Museum_London
Et korsett pyntet med Swarovski-krystaller laget til artisten Dita von Teese. Foto: Victoria & Albert Museum

Jeg prøvde å kaste bh-en en sommer. Det var av praktiske årsaker fordi det var så varmt, så jeg tenkte: Hvorfor ikke bare gå uten? Jo, jeg skal si deg hvorfor: Da jeg senere så bilder av meg selv fra denne ferien hadde jeg bryster voksende ut av midjen. Dét er et skjønnhetsideal verden aldri vil få se. (Verden vil aldri få se bildene av meg fra denne ferien heller). “En kvinne er ikke født vakker. Hun må jobbe for å være vakker,” sier Fifi Chachnil, grunnleggeren av det eksklusive franske undertøysmerket med samme navn i et videointervju på Victoria & Albert Museum. Er det noe Undressed viser oss er det nettopp hvor hardt kvinner gjennom alle tider har jobbet for å omforme kroppen i tråd med sin tids kroppsidealer. Noen ganger har det vært smertefullt; ett av de eldste plaggene i utstillingen er et korsett av hvalbein. I et brev fra 1778 beskriver hertuginnen av Devonshire hvordan et korsett av samme type graver seg inn i kroppen hennes og gjør armene hennes såre. ”Men det er moten,” slår hun fast. ”Stolthet kjenner ingen smerte.”

Cage_crinoline_the_Princess_Louise_Jupon_Patent_c._1871__Victoria_and_Albert_Museum_London
Krinoline fra cirka 1871. Foto: Victoria & Albert Museum

Akk, de stakkars kvinnene, tenker man når man som moderne dame tusler rundt i utstillingen ikledd en enkel lycra-truse og en bøyle-bh under klærne. Herregud, som de holdt på. Korsetter som gjorde det vanskelig å puste, krinoliner som lignet bur og såkalte køer som løftet bakdelene på kjolene slik at kvinnene utgjorde reelle brannfarer. Ikke rart de foretrakk å spise frokost på rommet og legge seg tidlig. Det var forresten ikke bare damene som snørte inn magene. Også mennene bar ryggstøtter og magebelter, og særlig kong Georg IV var glad i korsetter. En av portrettørene hans refererte til den trinne kongen som ”en stappet pølse.”

Display_figure_and_advertising_card_for_Y-front_pants_1950s__Victoria_and_Albert_Museum_London
Reklamefigur for herretruser med y-front, cirka 1950. Foto: Victoria & Albert Museum

I likhet med V&As forrige store moteutstilling som tok for seg skoenes historie, forsøker Undressed å se undertøyet i lys av samfunnsutviklingen. Det er vanskeligere denne gangen, rett og slett fordi tilgangen til historiske referanser er dårligere. Undertøy var ikke noe man snakket om før i tiden, og de intime plaggene museet eier er ofte av ukjent opphav. Verdt å merke seg er det at undertøy i gamle dager ikke bare var torturredskaper, slik vi gjerne tror. Blant plaggene i utstillingen er myke underklær i lin og bomull med nydelige håndbroderier og et underskjørt i gåsedun. På en iskald vinterdag i et trekkfullt hus må sistnevnte ha vært ganske behagelig – som å gå med en dyne under kjolen.

petticoat-inline2016JB6273
Underskjørt i bomull og gåsedun fra Booth and Fox, cirka 1860. Foto: Victoria & Albert Museum

Den mest interessante delen av utstillingen er imidlertid den som tar for seg de siste hundre årene, fra oppfinnelsen av bh-en til g-strengen og vår tids ”shapewear.” Hensikten med moderne undertøy er tross alt mer eller mindre som før, det er bare utførelsen som er mer human. Om du har en kjole med åpen rygg, en gjennomsiktig bluse eller mage du vil skjule, så har noen løst problemet for deg, uten at det er helsefarlig. På vei ut av utstillingen undrer jeg meg på hvorfor vi kvinner alltid skal være skal ekstreme. Hvorfor må det være helt sminkefritt? Hvorfor må vi brenne bh-en? Motsatsen til en ti centimeter høy hæl er jo tross alt ikke å gå barbeint rundt i gatene.

Trompe_loeil_corset_dress_designed_by_Antonio_Berardi_SS_2009_Worn_by_Gwyneth_Paltrow__Sipa_Press_REX_Shutterstock
Undertøyet beveger seg utenpå klærne – Gwyneth Paltrow i korsettkjole fra Antonio Berardi i 2009. Foto: Victoria & Albert Museum

Personlig er jeg takknemlig for å ha kunnet jobbe for å kompensere for alt det naturen ikke har gitt meg. Jeg er glad for at det finnes triks og knep som ikke involverer kirurgiske inngrep, men noe så enkelt som en solid bh og en truse med høyt liv. Undressed er ikke bare en grundig dokumentasjon av hvor hardt vi kvinner faktisk har jobbet for å bli vakre, men en feiring av alle kreativiteten som har hjulpet oss på veien. Det er en historie som ofte handler om motsetningen mellom å være fullstendig bundet og fullstendig fri, med det hardt snørte korsettet i den ene enden og bh-brenning i den andre. Det optimale ligger trolig et sted midt i mellom: Å få akkurat den støtten du trenger.

Undressed: A Brief History of Underwear på Victoria & Albert Museum i London til 12. mars 2017.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *