– Musikken min skal være oppløftende å høre på

Neste uke spiller Frøder  for første gang på Øyafestivalens hovedscene. Uka etter kommer debutalbumet.

Stor og intens. Insisterende og massiv. Det er sånne ord 24 år gamle Katrin Frøder Standnes selv bruker for å beskrive musikken sin. Hun er allerede blitt løftet frem som et talent i diverse medier de siste to årene og har flere singler bak seg, ikke minst hitlåten The Stockholm Syndrome i samarbeid med CLMD. Den 19. august slippes debutalbumet.

– Jeg hadde et veldig sterkt ønske om å lage et helt konkret lydbilde på denne platen, sier hun da vi snakker sammen på telefonen en morgen i ferien.

– Jeg ville at særlig refrengene skulle gi en følelse av å slippe tak. Som når man reiser seg og klarer å fri seg fra en sorg eller en bekymring. Musikken skal være oppløftende å høre på.

Froder1
Foto: Pål Laukli

Hun har skrevet låter siden hun var 19 år gammel. Ambisiøs elektronisk popmusikk, stramt produsert av henne selv. Det første instrumentet hun lærte seg å spille var bass, og etter hvert viste hun noen av låtene til basslæreren som satte henne i kontakt med folk i bransjen som kunne hjelpe henne videre.

– Nå skriver jeg mest på piano, noen ganger på gitar. Jeg er aldri blitt veldig god til å spille noe instrument, men når jeg skal skrive låter fungerer det bra, sier hun.

– Det å lage et album mer eller mindre alene har vært en ganske omfattende prosess fra skisse til utgivelse. Sånn som musikkmarkedet er i dag blir det veldig fort til at man setter seg ned og forsøker å skrive singler. Jeg har skrevet ganske mange singler, så på sett og vis er nok albumet mange enkeltlåter satt sammen til et hele.

– Hva synes du om denne utviklingen selv?

– Jeg har jo vokst opp med strømming, så for meg er det helt naturlig. Resultatet er at man ”snoper” musikk, det gir en annen følelse enn å lytte til et helt album. Vi snakker ikke om 40 minutter lenger, vi snakker om fire. Det ser man nok i ganske mange deler av samfunnet . Det går i minutter og sekunder.

Når hun spiller live, derimot, har hun publikums oppmerksomhet på en helt annen måte. 11. august står hun på hovedscenen på Øyafestivalen. I høst blir det konserter i Drammen, Bergen og Trondheim.

– Øya er definitivt en milepæl, sier hun.

– Jeg elsker å spille live. Da kan man ta en låt og gjenskape den i ulike former, det ligger mange muligheter i liveformatet. Jeg er glad i å ha et ganske fyldig lydbilde på scenen, akkurat som med studioproduksjonen, som er veldig detaljert og stor, med mange elementer. Uansett hvordan du hører musikken min skal følelsen være den samme.

Frøder spiller på Øyafestivalen den 11. august

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *