Utstillinger på vandring

Flere av sommerens store utstillinger er samarbeid mellom flere museer. Da blir resultatet gjerne stort og ambisiøst.

Yayoi Kusama har flydd over Skagerak. Nikolai Astrup er på vei fra London til Høvikodden. Edvard Munch setter kursen for Boston til høsten i selskap med Jasper Johns, mens japonismen er på turné i Norden. Den store tendensen hos norske museer i år handler ikke om stilretninger eller epoker, men om samarbeid. Da kan man få store publikumssuksesser til Norge, hvor man som besøkende plutselig må stå en time i kø, som med Yayoi Kusama på Henie Onstad Kunstsenter. Da utstillingen kom hit, hadde den vært vist på Louisiana Museum for Moderne Kunst utenfor København i fire måneder. Nå reiser den videre til Moderna Museet i Stockholm og deretter til HAM i Helsinki.

– Kusama er en form for utstilling hvor vi er helt avhengige av å samarbeide med andre, sier Tone Hansen, direktør ved Henie Onstad Kunstsenter.

– Den krever veldig mye forberedelser, mye kontakt med kunstneren og er ekstremt kostbar å løfte. Dessuten var det et ønske fra Kusama selv om å se kunsten sin reise.

– Hvordan blir man enige om hvem som skal vise den først?

– I dette tilfellet hadde museene en samtale med Kusamas gallerist i London, deretter kom Louisiana veldig raskt på banen og tok prosjektlederjobben. Det kan de gjøre fordi de er ti ganger større enn oss.

– Hender det noen ganger at det oppstår konflikter rundt slike samarbeid?

– Det kan nok hende, spesielt i tilfeller hvor man jobber tett med en kunstner om å produsere nye verk. Men vi har ikke opplevd det som noe problem hos oss.

Aften, interiør,1890 av Harriet Backer, foto Nasjonalmuseet
Aften, interiør av Harriet Backer. 1890. Foto: Nasjonalmuseet. Fra utstillingen Japanomania i Norden som åpner 17. juni.

Henie Onstad-senteret er imidlertid ikke den eneste norske kunstinstitusjonen som samarbeider med andre i sommer. Når Japans innflytelse på nordisk kunst vises i stor skala på Nasjonalgalleriet og Kunstindustrimuseet, er det i samarbeid med Ateneum, Finlands nasjonalgalleri, hvor utstillingen ble vist først. På senhøsten reiser den videre til Statens Museum for Kunst i København, som også er partner.

– Dette er jo våre søstermuseer i Norden, derfor er det naturlig at vi samarbeider, noe vi også ofte gjør, sier Widar Halén, en av kuratorene for utstillingen ved Nasjonalmuseet i Oslo..

– Det gjelder ikke bare utstillinger, men også forskning. Det er en fordel at vi har tilgang til hverandres samlinger og kan lage enda finere utstillinger på den måten.

Hokusai Wave, 2151
Cristopher Dresser, Den store bølgen, cirka 1880. Fra utstillingen Japanomania i Norden på Nasjonalmuseet.

– Er utstillingen i Finland, Norge og Danmark helt lik?

– Nei, den endrer seg, blant annet ved at vi tar inn mer kunst fra det landet den skal vises i. I Norge, for eksempel, viser vi flere arbeider av Frida Hansen og Gerhard Munthe, samt et større utvalg av japanskinspirert keramikk, porselen og metallarbeider, som det ble laget mye av her i Norge.

Munch + Johns
Utstillingen Johns + Munch på Munch-museet i sommer viser forbindelsen mellom de to kunstnerne. Edvard Munch, Selvportrett mellom klokken og sengen. Jasper Johns, Cikada.

Hos Munch-museet på Tøyen åpner den femte utstillingen i Munch pluss-serien i juni. Her vises Munch sammen med den amerikanske kunstneren Jasper Johns, også den en samarbeidsutstilling som skal vises på Virginia Museum of Fine Arts til høsten. Utstillingen er blant annet gjort mulig gjennom en pengedonasjon fra The Terra Foundation i USA. Et kjennetegn ved samarbeidsutstillinger, er ofte at de er store og kostbare – så store at de ville vært vanskelige å få til alene. Kusama fylte 2000 kvadratmeter av arealet på Henie Onstad, og den dagen jeg snakker med Tone Hansen klokker hun antallet besøkende inn på 90.000. Det er den mest besøkte utstillingen på museet på 30 år. Også den neste utstillingen på Henie Onstad kommer fra utlandet. Suksessen Nikolai Astrup reiser hjem til Norge etter å ha vært vist hos Dulwich Picture Gallery i London.

Nikolais-natt-video-still-4
Astrup-utstillingen på Henie Onstad Kunstsenter inkluderer også samtidskunst, blant annet en syvkanals videoinstallasjon av Book & Hedén med utgangspunkt i steder hvor Astrup malte.

– Sparebankstiftelsen har jobbet veldig hardt for å få vist Astrup i London, og her var det ikke noe poeng for oss å være først. Når det er sagt så er det ikke helt den samme utstillingen som kommer til oss. Vi har mye mer plass enn galleriet i London og har jobbet med å utvikle et samtidskunstprosjekt basert på Astrups tanker om jordbruk og hagearbeid parallelt med utstillingen, sier Tone Hansen og legger til:

– Vi har veldig mye plass på Henie Onstad Kunstsenter, så vi bør egentlig samarbeide med andre. Det er noe med å få opp selvtilliten på dette feltet i Norge, å tørre å satse litt. Det er på tide å få de store utstillingene hit.

Nikolai Astrup – norske landskap på Henie Onstad Kunstsenter 10. juni-11. september. Japonismen i Norden på Nasjonalmsueet  17. juni-16.oktober. Johns + Munch på Munchmuseet 18. juni.-25.september.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *