Bettina Rheims speilbilder

I 35 år har franske Bettina Rheims fotografert andre kvinner for å kunne se seg selv bedre.

– Folk tenker kanskje at jeg tar portretter, men det gjør jeg ikke. Det er fiksjon, det jeg lager.

Bettina Rheims egen stemme flyter ut fra høyttaleranlegget i Fotografiska i Stockholm. Når du går omkring og ser på den franske kunstfotografens bilder fra en 35 år lang karriere, hører du henne selv snakke om arbeidene sine. Rheims sier hun elsker kvinner, noe som er åpenbart. Her er bilder av kjente damer: Madonna, Angelina Jolie, Charlotte Rampling, Sharon Stone og Cathrine Deneuve. Her er tenåringsjenter fotografert nakne for første gang. Her er reklamekampanjer for Lancôme og Chanel og ikke minst mennesker som virker kjønnsløse, litt mann, litt kvinne – de sterkeste bildene i utstillingen.

© Bettina Rheims, Andrej P. III
Bettina Rheims har interessert seg for det androgyne siden 1990-tallet, et tema i flere av seriene hennes. Mange av menneskene hun fotograferte i serien Gender Studies fant hun via en Facebook-side hun opprettet for prosjektet. Andrej P. III.

Bettina Rheims er født i Neuilly-Sur-Seine, en velstående forstad til Paris, i 1952. Faren hennes administrerte boet etter Pablo Picasso og sørget for å introdusere henne for billedkunst i ung alder. Rheims fotografier borer seg ned under den møblerte overflaten, men hun har likevel beholdt en skinnende, borgerlig gloss på det rå, tarvelige og tidvis provoserende innholdet. De første bildene hennes var av strippere i den lurvete bydelen Pigalle på 1970-tallet. I likhet med mange andre kunstfotografer, lager Rheims gjerne arbeidene sine i serier, mange av dem i samarbeid med sin tidligere samboer, forfatteren Serge Bramly. Etter at hun publiserte en rekke arbeider med avkledde kvinner på hotellrom i 1994, tok Madonna kontakt og ville avbildes på samme måte. Resultatet ble omslaget til Madonnas singel Human Nature.

188 Madonna lying on the floor of the red room I, Septembre 1994, New York
Madonna lying on the floor of the red room I, Septembre 1994.

Kvinnene er ofte nakne eller halvt avkledde i Bettina Rheims bilder, men det vil ikke automatisk si at de blottlegger sitt innerste. Snarere er flere av fotografiene en slående insistering på kontroll. I andre bilder virker menneskene hudløse. Ett av mine favoritter er portrettet av Kristin Scott Thomas som er i ferd med å dra av seg en parykk. En sterk illustrasjon av det identitetsspillet som ikke er forbeholdt skuespillere, men som er en del av det å være menneske.

Kate
Bettina Rheims var en av de første som fotograferte Kate Moss, lenge før hun ble kjent. Kate, December 1989, London, fra serien ‘Modern Lovers

Bettina Rheims har påpekt at alle bildene hennes på sett og vis er selvportretter. Slik føles det også å betrakte dem; man ser seg selv i fotografiene – det sårbare, det ydmykende, det humoristiske og det sjuskete. Å kikke på seg selv i speilet er noe man gjerne blir mindre og mindre glad i når man blir eldre, men dette er en annen måte å gjøre det på. Her fremstår erfaringer, identitetsreiser og levd liv som langt mer attraktivt enn konvensjonell skjønnhet.

30 Kael T.B. I
Kael T.B.I fra serien Gender Studies.

I’ll be Your Mirror av Bettina Rheims vises på Fotografiska til 12. juni

Lyst på mer? Her er tre andre fotoutstillinger du kan se nå:

New Scandinavian Photography

Kunstnernes Hus, Oslo

Ti unge skandinaviske fotokunstnere presenteres helt nye arbeider i en utstilling kuratert av Oslo-galleriet MELK. Hver og en av dem utforsker og utfordrer fotomediet på sin måte, ofte i dialog med andre kunstformer som billedkunst, skulptur og film.

Til 26. juni

 Strange and Familiar

Barbican, London

Hvordan ser Storbritannia ut fra utsiden? Den britiske fotoveteranen Martin Parr har valgt ut 250 bilder av hjemlandet sett gjennom kameralinsen til en rekke kjente og mindre kjente internasjonale fotografer. Bildene er tatt i perioden fra 1930 og frem til i dag.

Til 19. juni

Helmut Newton – a retrospective

Foam, Amsterdam

Foam er flinke til å koble ”blockbuster”-utstillinger med kjente fotografer sammen unge talenter og interessante temautstillinger. Trekkplasteret denne sommeren er fotolegenden Helmut Newton, som for øvrig er en av Bettina Rheims store inspirasjonskilder.

17. juni-5. september

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *