Stillbilder fra et vennskap

En ny utstilling viser hvordan den amerikanske regissøren Billy Wilder og designerekteparet Charles og Ray Eames gjensidig inspirerte hverandre til å lage både filmklassikere og møbler.

Noen ganger kan innholdet i en utstilling vekke begeistring selv om selve utstillingen ikke gjør det. Et stykke utenfor bykjernen i Brussel, like ved Atonium – dette underlige DNA-lignende bygget som er blitt et landemerke i byen – åpnet et nytt design- og kunstmuseum før jul. ADAM Art & Design Atonium Museum er hovedsaklig bygget opp rundt den enorme samlingen av designobjekter i plast eid av den belgiske ingeniøren og kunstneren Philippe Decelle. Men det var en annen utstilling som lokket meg ut hit, med utgangspunkt i vennskapet mellom designerne Charles og Ray Eames og filmregissøren Billy Wilder. Du visste ikke kanskje at de var venner? Ikke jeg heller.

Adam_EH-SS_MSs032a
Billy Wilder satt ofte på en gardintrapp under filminnspillingene for å få full oversikt. Copyright: Eames Office

Nå skal jeg ikke felle en altfor hard dom over et museum som er nyåpnet og attpåtil ligger i en by som nettopp ble rammet av et bombeangrep. Men denne torsdags ettermiddagen var jeg helt alene på ADAM, hvor ikke så mye som en kaffekopp var å oppdrive etter at jeg hadde trålet gjennom utstillingene. Et levende museum var det ikke. Utstillingen Eames & Hollywood innfridde heller ikke forventningene som hadde bygget seg opp hos meg i løpet av trikketuren. Dette er hovedsakelig en fotoutstilling – ekteparet Eames var nemlig ivrige fotografer og etterlot seg en samling på over 750.000 fotografier som i dag er ivaretatt av stiftelsen deres. 240 av disse er stilt ut på ADAM, bilder som ble til da ekteparet besøkte vennen Billy Wilder på settet til filmer som Ace in the Hole, Sabrina og The Spirit of St. Louis.

Adam_EH-SS_MSs008b
Fra innspillingen av Sabrina i 1954, med Audrey Hepburn i tittelrollen. Ekteparet Eames var påfallende lite opptatt av de kjente skuespillerne i Wilders filmer og mer opptatt av hva som foregikk bak kamera. Copyright: Eames Office

På museet er bildene stilt ut i lysende fotobokser som ikke egentlig gjengir dem på noen god måte – jeg hadde faktisk større glede av å se dem på min egen dataskjerm etter å ha lastet dem ned her. I tillegg sier utstillingen lite om selve vennskapet mellom Eames-ekteparet og Wilder, hvordan det oppsto og hvordan de gjensidig påvirket hverandre. Så la meg heller forteller det jeg oppdaget i etterkant (for man blir jo nysgjerrig):

Adam_EH-PE_BWp(Db)015
Billy Wilder (t.v.) sammen med ekteparet Charles og Ray Eames. Copyright: Eames Office.

På slutten av 1940-tallet leide Billy Wilder ut garasjen sin til en ung grafisk designer som trengte arbeidsplass. Denne grafiske designeren presenterte han for Charles Eames og etterhvert også kona Ray, som begge var forlovere da Billy Wilder giftet seg for andre gang i 1949. Ekteparet Eames designet også et hus til de nygifte, ikke ulikt sitt eget, som riktignok aldri ble bygget fordi fru Wilder mente det ville bli altfor mye arbeid å pusse alle vinduene. Men ekteparet Eames hjalp Wilder med noe som kanskje var viktigere; regissøren beklaget seg nemlig over at han ikke hadde noen god stol å hvile på mellom opptakene når han var på location. I stedet tok han en blund på en planke mellom to sagbukker på kontoret. Ekteparet løste problemet med å designe en lounge-stol som er i produksjon den dag i dag.

Adam_EH-SS_MSs038z

Charles og Ray Eames er evig aktuelle, både gjennom produktene de designet, men også i museumssammenheng. Utstillingen The World of Charles and Ray Eames som ble vist på Barbican i London i fjor åpnet nylig på Bildmuseet i Umeå i Sverige. Herfra reiser den videre til Lisboa til høsten. ADAMs Eames & Hollywood er langt mer beskjeden, men viser oss hvor glade ekteparet var i å fotografere – en side ved virksomheten deres som naturlig nok har havnet i skyggen av alt det andre de gjorde. Den viser også hva de så etter – ikke Hollywoodstjerner og skuespillere, som i liten grad dominerer fotografiene i samlingen, men alt som foregikk bak kamera. For dem var et stilas langt mer fascinerende enn Kirk Douglas. “Du drar ikke for å se Billy på et filmsett for å lære å lage film,” sa Charles Eames en gang. “Du drar for å lære å skrive en artikkel, lage en stol, designe et møbel.”

Eames & Hollywood på ADAM Art & Design Atonium Museum i Brussel til 9. september.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *