Nyforelsket i Shakespeare

Et knippe av Norges fremste teatertalenter tar Romeo og Julie til scenen med elektropop og furuplanker.

I år er det 400 år siden William Shakespeare døde og det markeres med flere teaterforestillinger også i Norge. På Nationaltheatret spiller Kåre Conradi rollen som Richard III, etter å ha tilbrakt store deler av fjoråret med å spille Shakespeare i London, mens et knippe unge skuespillere reiser landet rundt med Riksteaterets oppsetning av En midtsommernatts drøm. Ikke det at verdens mest kjente dramatiker trenger et jubileum for å aktualiseres – stykkene hans går i rotasjon over hele verden. Et mer betimelig spørsmål kan være hvorfor vi aldri blir lei av disse litt innfløkte, flere hundre år gamle skuespillene, det ene mer ordrikt enn det andre.

– Shakespeare er mye morsommere å jobbe med enn jeg trodde, sier Maren E. Bjørseth, som har regien når Romeo og Julie settes opp på Det Norske Teatret i Oslo.

– Det er en fantastisk historie, artige karakterer og universelle temaer som forelskelse, sorg, foreldrerelasjoner og det å være ung. Man må drive litt språklig detektivarbeid for å forstå stykket på sin egen måte, men det er mye mer spillbart enn jeg trodde.

Scene
Foto: Gisle Bjørnebye. Scenografi og kostyme: Olav Myrtvedt. Lysdesign: Torkel Skjærven.

Tittelrollene spilles av 21 år gamle Axel Gehrken Bøyum og 29 år gamle Kjersti Dalseide. I deres versjon går Romeo i army-jakke og Julie i plastsandaler. Romeos bestevenn Mercutio (Preben Hodneland) ligner litt på Håkan Hellström. Verona er bygget opp av ubehandlede furuplanker og når det er fest, fremføres det belgisk-rwandisk elektropop. Men Shakespeares premiss er der fortsatt, nemlig at familiene til Julie og Romeo er så i tottene på hverandre at det er umulig for dem å være sammen.

– Det kan kanskje virke litt gammeldags?

– Ja, men vi prøver ikke å aktualisere stykket spesifikt ved å si at ”nå handler det bare om Israel og Palestina eller østkant og vestkant.” Konflikten er universell og kan passe til mange ulike situasjoner, vi prøver å fange kjernen i den. Romeo og Julie skriver brev til hverandre, ikke tekstmeldinger, og familiene deres dreper hverandre med trestokker. Likevel fremstår de som mennesker som kunne levd i dag. Slik skaper vi en slags eventyrverden som har sin egen logikk.

Montasje-stor
Foto: Gisle Bjørnebye

Kjersti Dalseide sier at når hun jobber med Shakespeare, hjelper det å ta grave seg inn i teksten helt til man finner ut hva den egentlig handler om.

– Når du virkelig lytter til det Shakespeare skriver, fungerer det fortsatt utrolig godt. Det er egentlig ganske sjukt. Man forstår hvorfor disse stykkene spilles igjen og igjen. Samtidig er det noe med å ikke ha for overdreven respekt for det. Jeg fikk et godt råd når vi startet: Lat som om dette er noe som ble skrevet av en tysk dramatiker i fjor.

– Ikke noe som har vært satt opp i utallige versjoner i 400 år?

– Akkurat dét var nok vanskeligere å forholde seg til før vi startet, sier Bjørseth.

– Da blir du i større grad møtt med denne ”hva skal vi gjøre med Romeo og Julie?” Men så fort du dukker ned i materialet tenker du mindre på det.

– Mange i min generasjon hadde sitt første møte med dette stykket gjennom Baz Luhrmanns filmversjon, med Leonardo DiCaprio og Claire Danes. Hvordan har dere forholdt dere til den?

– Den har jeg ikke sett på lenge, sier Kjersti Dalseide.

– Ikke jeg heller, sier Maren Bjørseth.

– Dessverre husker jeg alt. Alle klippene. Hele soundtracket.

Hun ler.

– Jeg var 13 år da jeg så den på Stjørdal kino og den slo ned som en bombe. En ting var at jeg ble forelsket i Leo, men jeg ble nesten mer forelsket i de to sammen. Det kompromissløse og absolutte ved valgene de tar, at de tror hundre prosent på hverandre og det de gjør, sier hun.

– Vi gjør dette på teater, ikke film, og vi er andre mennesker, så det blir uansett annerledes. Men den magien som er i filmen, den har jeg lyst at skal være der.

Rome og Julie har premiere på Det Norske Teatret 5. mars. Oppslagbilde: Kjersti Dalseide og Axel Gehrken Bøyum fotografert av Siren Høyland Sæter. 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *