Lager luksusvesker av fiskeskinn

Etter å ha jobbet for designerne Anna Sui i New York og Giles Deacon i London, flyttet Elisabeth Benonisen hjem til Norge og startet sitt eget veskemerke. Flaggskipbutikken ligger i hjembyen Bodø.

– Skulle jeg bygge opp en karriere i London eller skulle jeg etablere meg hjemme?

Elisabeth Benonisen sitter i den ene enden av en blå sofa i butikken hun driver i Bodø og gjentar spørsmålet hun stilte seg selv for syv år siden. Hun hadde fått fast jobb for designeren Giles Deacon i London etter å ha tatt utdannelsen sin ved moteskolen ESMOD i Oslo og hatt praksis hos både Deacon og Anna Sui i New York. Her lærte hun å kjenne en industri fra innsiden, fra design, søm og tekstilarbeid til produksjon. Men så fylte hun 30 og begynte å tenke på fremtiden.

– Jeg har veldig sterke røtter til hjemstedet mitt og savnet naturen og livet her. Det er kjempespennende å bo i London, og jeg kan savne det kreative miljøet og impulsene, men tempoet er høyt og du bruker mye tid på logistikk. Det er roligere her. Kortere til alt. Det gir på mange måter bedre livskvalitet, i alle fall for meg. Det ble til at jeg flyttet hjem. Og så begynte jeg å leke med tanken på å starte noe eget.

Portrait
Elisabeth Benonisen fotografert av Erika Hebbert

Det er ikke bare-bare å flytte hjem til Nordland og bestemme seg for å drive med mote. I Bodø sentrum er det kjedebutikkene som regjerer; Hennes og Mauritz, Lindex, Morris. Interiørbutikker stappfulle av dansk design. Men Benonisen meldte seg på et gründerkurs i kommunen og satte i gang. Merket kalte hun Eben, en sammentrekning av hennes eget navn.

– Hvorfor akkurat vesker?

– Det var egentlig materialet det begynte med. Skulle jeg først bygge opp et merke, hadde jeg lyst til å lage noe som representerte regionen og landet. Faren min er fra Lofoten, bestefar var lofotfisker og jeg er oppvokst med nærhet til hav. Både inuittene på Grønland og den samiske befolkningen har lange tradisjoner med å bruke fiskeskinn, og under krigen laget man sko av steinbittskinn i Norge, da tilgangen på andre materialer var dårlig. Dessuten er fiskeskinn et overskuddsmateriale fra matindustrien som normalt blir kastet. I den forstand er det også med på å gjøre produktene mine bærekraftige.

– Er det noen andre designere som bruker det?

– Givenchy har laget clutch-vesker i fiskeskinn, det vet jeg, mens Prada og Alexander Wang bruker det til detaljer på sko, vesker og lommebøker. Men jeg har aldri sett at noen har tatt det i bruk til en hel kolleksjon. Jeg synes det har en fantastisk struktur og er spennende å jobbe med.

_MG_7043LOW
Foto: Julie Pike. Styling: Anja Stang.

I butikken i Bodø står veskene utstilt på hyller eller henger på veggen. Fiskeskinnet blir garvet og farget på Island, hvor de har lange tradisjoner for dette håndverket, mens veskene blir sydd i Portugal.

– Jeg har ikke klart å finne veskeprodusenter i Norge, og Portugal er heller ikke de billigste, men de er kjent for å levere god kvalitet. Noen ting lager jeg lokalt, som smykkene jeg designer, som er gjort i samarbeid med Drag Industrier her i Bodø.

Det er særlig to ting folk er opptatt av når de skal kjøpe vesker, forteller Elisabeth Benonisen. Det ene er at den er fin. Det andre er at den er praktisk. Derfor legger hun like mye vekt på det ene som det andre.

– Det praktiske kan gå på hva slags type stropper den har og at man kan bære den på forskjellige måter til hva slags innerlommer den har. Når det gjelder det estetiske, så forsøker jeg å skape rene linjer og former som kan eksisterer uavhengig av sesong. Skinnet i seg selv bestemmer litt hvordan et blir, det er ikke alt du kan gjøre med fiskeskinn som du kan med for eksempel kuskinn.

_MG_7715LOW
Foto: Julie Pike. Styling: Anja Stang

I butikken selger Benonisen også klær fra de norske designerne Christina Ledang og Njork. Da Ledang viste vårkolleksjonen sin under Oslo Runway i fjor, bar modellene vesker fra Eben på skrå over brystet. Begge merkene er representert av F5 Agency i Oslo, som også selger veskene i butikken sin i Øvre Slottsgate.

– Det at vi samarbeider og reiser til utlandet sammen, for eksempel på messer, gjør at vi blir mer synlige. Jeg har så vidt begynt å tre utenfor landegrensene. Blant annet har en gruppe fra Kina meldt sin interessere.

Hittil har Benonisen jobbet deltid som sykepleier ved siden av å drive eget merke, men målet er å kunne leve av det. Til høsten skal hun jobbe deltid for et annet Bodø-merke som designer av fritidstøy.

– Jeg har også tenkt at Eben skal inkludere klær på sikt, men det er noe som må vokse frem organisk. Samtidig som jeg utvikler den kreative siden, jobber jeg hele tiden for å kunne gjennomføre dette som en forretningsidé. Begge foreldrene mine jobber i bank, så det er nok bakgrunnen min som gjør at jeg tenker sånn.

_MG_7413LOW
En av Ebens nyeste modeller, med lås i marmor. Marmoren er hentet fra et restlager i et steinbrudd utenfor Fauske. Foto: Julie Pike. Styling: Anja Stang

Når Elisabeth Benonisen snakker om veskeproduksjon, snakker hun ikke om kolleksjoner. Den type motesykluser ønsker hun å komme seg bort fra, i stedet lager hun en mer tidløs basekolleksjon, hvor modeller gradvis blir tilført og andre fases ut. Hun har aldri salg på varene sine.

– Men av og til har jeg kundekvelder og visninger der jeg tilbyr gode priser til kundene, sier hun.

– Hvordan har folk i Bodø tatt imot butikken din?

– På en veldig god måte. Jeg får mange tilbakemeldinger på at det er hyggelig med en nisjebutikk, at det er et godt innslag i byen. Det er også flere turister innom. Sentrum blir dødt uten nisjebutikker, men som designer er jeg ganske alene her. Enn så lenge.

eben.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *