Guider deg inn i samtidskunsten

Vertene på Astrup Fearnley Museet er ikke som andre verter. Det markeres med helt nye uniformer designet av norske Charlie Selvig.

Museumsvakter kaller vi dem gjerne, de som passer på samlingene i de store kunstinstitusjonene. Så usynlige noen ganger at du nesten ikke legger merke til dem der de står med hendene i kors eller sitter i et hjørne på en stol. Men på Astrup Fearnley Museet i Oslo kalles de ikke vakter. De kalles verter, og den viktigste oppgaven deres er ikke å passe på kunsten, men å formidle kunnskap om den. Ideen fikk museumsdirektør Gunnar B. Kvaran allerde på 1990-tallet, da museet holdt til i langt mer beskjedne lokaler i Dronningens gate i Oslo.

– Jeg har alltid vært opptatt av formidling og tenkte at vi kunne gjøre noe mer nyskapende ut av vertenes rolle. Det var da jeg kom på tanken om å kvitte oss med sikkerhetsfolkene og i stedet engasjere godt utdannede, unge mennesker som kunne snakke med publikum om kunsten.

_DSC0086LOW
Foto: Michael Angeles

I dag er det alt fra utøvende kunstnere til mastergradsstudenter i kunsthistorie og filosofi som er verter ved Astrup Fearnley Museet. Da museet flyttet inn i et nytt, monumentalt museumsbygg på Tjuvholmen, tegnet av arkitekt Renzo Piano, steg antallet fra 15 til rundt 50.

– Det vi så, var at vertene ble litt passive innenfor de nye museumsveggene og at de ikke var synlige nok. Vi tenkte at dette kanskje var en fin anledning til å gjøre noe med det de hadde på seg, samtidig som det var en fin måte å løfte frem en norsk motedesigner på.

Valget falt på norske Charlie Selvig, som mange kanskje husker fra duoen Batlak og Selvig sent på 2000-tallet. Hun fikk oppgaven med å uniformere vertene, som hittil bare har brukt sine vanlige klær på jobb i museet.

– Museet var veldig tydelige på at dette ikke skulle være noen Securitas-bekledning som signaliserte at vertene var der for å beskytte kunsten, sier Charlie Selvig.

– I stedet ønsket de å få frem den viktige formidlingsrollen som vertene har og den kunnskapen de sitter på om samlingen.

_DSC0016LOW
Foto: Michael Angeles

”Spør meg om kunst” står det på ryggen til de mørkeblå denimvestene som Selvig har designet til vertene. Mer tydelig kan det knapt bli. Den tydeligheten følte designeren var helt nødvendig, for ikke å pakke vertenes rolle inn i enda mer mystikk.

– Jeg tror mange føler at et samtidskunstmuseum er en stor, skummel boks med mange ting vi ikke forstår. Derfor var det fint å oppdage at Astrup Fearnley Museets ambisjon er å henvende seg til et variert publikum og gi dem til en større opplevelse av kunsten.

– Hvorfor valgte du å bruke denim?

 – Rammen var at plagget skulle være unisex, at det skulle være one size og at det skulle være ett enkeltstående plagg – det var aldri snakk om en total uniformering. Denim er et materiale som fungerer på flere nivåer, på tvers av kultur og kjønn, og som i tillegg understreker tilgjengeligheten vi var ute etter. Det er et materiale alle har et forhold til.

Selve formen på vesten er blant annet inspirert av en gammel fiskervest som bestefaren til Charlie Selvig hadde.

– Den hadde linjer som jeg syntes representerte noe godt og ekte. Den virket veldig lite streng.

_DSC0336LOW
Foto: Michael Angeles

De nye uniformene tas i bruk denne helgen, i forbindelse med museets nye utstilling Matthew Barney – Bildungsroman. I den forbindelse vil også et begrenset antall vester bli lagt ut for salg i museumsbutikken. Og skulle du stusse litt over Barneys overflodskunst, så vet du det altså nå: Det er bare å spørre.

Matthew Barney – Bildungsroman på Astrup Fearnley Museet til 15. mai. Cinemateket i Oslo viser også Barneys filmverk River of Fundament.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *