I kulissene på Den danske piken

Nordiske malere som Vilhelm Hammershøi og Gerda Wegener har inspirert miljøene i Den danske piken. Bli med inn i de Oscar-nominerte kulissene.

Den danske piken, filmen om Einar Wegener som ble til Lili Elbe gjennom en av historiens første kjønnsoperasjoner, har fått fire Oscar-nominasjoner. To av dem har – fullt fortjent – gått til hovedrolleinnehaverne Eddie Redmayne og Alicia Vikander, mens de to andre har – minst like velfortjent – tilfalt to mennesker som ikke er like synlige. Det er produksjonsdesigner Eve Stewart og kostymedesigner Paco Delgado. Det er de som har hatt jobben med å gjenskape bymiljøer fra København, Paris og Dresden på begynnelsen av 1900-tallet, hvor ekteparet Gerda og Einar Wegener forelsket seg, giftet seg og siden gjennomlevde en av de største tenkelige kriser et ekteskap kan utsettes for. Resultatet er blitt en av vinterens mest visuelt slående filmer.

AppleMark
Alicia Vikander i rollen som Gerda Wegener hjemme i ekteparets Wegener leilighet i København. Både Vikander og  Eddie Redmayne lærte seg å male som en del av forberedelsene til rollene. Foto: UPI

I Den danske piken er fargene med på å fortelle historien. Til å begynne med, lyse og melankolske, som i et maleri av danske Vilhelm Hammershøi – en stor inspirasjonskilde for Eve Stewart. I flere uker samarbeidet hun med en maler for å få fargen på veggene i ekteparet Wegeners leilighet til å ligne på Hammershøis berømte interiører. Stewart har sagt at det er en ensomhet i Hammershøis rom som reflekterer Einars ensomhet.

KMS7444
Vilhelm Hammershøi, Interiør med kunstnerstaffeli, 1910. Statens Museum for Kunst, København. Bildet er en del av utstillingen Painting Tranquility ved Scandinavian House i New York til 27. februar.

Det er i ekteparets atelier at en av de mest sentrale scenene i filmen utspiller seg. En av Gerdas modeller kan ikke komme og hun ber  ektemannen vikariere med sko og silkestrømper på. I det øyeblikket vekkes kvinnen i Einar til live, hun han har fornektet og forvist. Samtidig finner Gerda sitt livsprosjekt som kunstner.

A006_C010_0209T5
Ekteparets Wegeners atelier slik det ble gjenskapt av produksjonsdesigner Eve Stewart i Den danske piken. Foto: UPI

Hverken Eve Stewart eller Paco Delgado er nykommere i filmsammenheng, tvert imot har begge vært Oscar-nominert tidligere, Stewart hele fire ganger. I likhet med mange andre produksjonsdesignere, har hun knyttet seg til bestemte regissører, hovedsakelig Mike Leigh og Tom Hooper. Sistnevnte har regien på Den danske piken, som er deres femte samarbeid. Jeg vil påstå at den overgår mye av det Stewart har gjort tidligere, selv om jeg ikke skal skryte på meg å ha sett absolutt alt.

Gerda Wegener, En sommerdag, 1927. Foto © Bruun Rasmussen Kunstauktioner
Den fremste inspirasjonskilden for Eve Stewart var Gerda Wegeners egne bilder. Disse kan du blant annet se på Arken Museum for Moderne Kunst i København frem til 16. mai. En sommerdag, 1927. Foto: Bruun Rasmussen Kunstaktioner.

Scenografi og kostymer blir noen ganger bare overflatelakk i periodefilmer, et slags ferniss som skal gi historier et skinn av autentisitet. I Den danske piken er disse elementene som en egen fortellerstemme. Da ekteparet Wegener flytter til Paris blir interiørene frodigere og mer fargesterke, men også mørkere. På den tiden ekteparet bodde i den franske hovedstaden var Art Noveau på høyden, men Stewart har, ifølge hennes egne produksjonsnotater, vært opptatt av å vise den feminine siden av denne epoken. Kurver. Buer. Varme, gylne farger. Selv trappeoppgangene i denne filmen tar pusten fra deg.

_DSF4390.RAF
Einar og Gerdas leilighet i Paris i filmen. De franske veggpanelene fant Eve Stewart på Ebay, et sted hvor hun jaktet flittig på rekvisitter fordi budsjettet hennes var begrenset. Foto: UPI

Kostymedesigner Paco Delgado trålet vintage-butikker på jakt etter stoffer fra 1920-tallet og plagg han kunne plukke fra hverandre og sette sammen igjen. Designere som Coco Chanel og Jeanne Lanvin var viktige referansepunkter, men også han hentet mye av inspirasjonen fra Gerda Wegeners egne bilder av Lili.

"Lili med fjerkost" af Gerda Wegener
Gerda Wegener, Lili med fjervifte, 1920. Arken Museum for Moderne Kunst, København. Foto: Morten Pors.

Filmen avviker fra virkeligheten på flere punkter, men i kjernen ligger en av vår tids mest forunderlige kjærlighetshistorier. Så forunderlig, faktisk, at det er et lite mirakel at filmen i det hele tatt er blitt laget. (Jeg kan bare forestille meg det stakkars mennesket som skulle pitche denne historien i en innledende fase). Oscar-vinnende hovedrolleinnehavere har kommet og gått – Nicole Kidman, Gwyneth Paltrow og Rachel Weisz. Alle kvinner, interessant nok. I stedet ble det Redmayne, som fikk manuset i en litt sliten konvolutt av Hooper under innspillingen av Les Miserables og som, hendig nok, siden den gang har vunnet en Oscar.

A122_C001_0304FP
Eddie Redmayne i rollen som Lili Elbe i Den danske piken. En skuespiller på toppen av formkurven, nominert til det som kan bli hans andre Oscar. Foto: UPI

På mange måter minner Den danske piken meg om et eventyr av Hans Christian Andersen. En historie hvor hovedpersonen ofte gjennomgår en forvandling og omsider blir seg selv, men hvor prisen han må betale er svært, svært høy. Andersens eventyr ender som regel et sted midt mellom sorg og glede. Det gjør også historien om Lili Elbe, noe både Redmaynes innsats og den vakre melankolien som omgir ham i filmen er med på å understreke. Det at Oscar-nominasjonene for denne filmen har tilfalt skuespillerne og scenografien, er helt på sin plass. Sjelden har de spilt så godt på lag som her.

Dresden
Eve Stewarts egen skisse av kvinnesykehuset i Dresden hvor Lili Elbe ble operert.

Den danske piken går på kino nå. Kilder: Architectural Digest, The Hollywood Reporter, produksjonsnotater fra filmen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *