Møt våren i museene

Ute er det grått, men i de nordiske kunstmuseene kryper fargene frem. Bare se her.

Klee/Aguéli

Moderna Museet, Stockholm

Klee-Paul_Kairuan-von-dem-Thor_1914_ModernaMuseet_press
Paul Klee, Kairuan, vor dem Thor. 1914

For de av oss som ikke har booket vinterferiebillett sørover er det fullt mulig å få en god dose solfylte impulser på Moderna Museet. Utstillingen Klee/Aguéli tar utgangspunkt i året 1914, da sveitsiske Paul Klée tok sin første tur til Tunisa og svenske Ivan Aguéli reiste til Egypt for tredje og siste gang. De to møttes aldri, men har det til felles at de fant fargene sine i det nordafrikanske landskapet. Særlig Aguéli er en pussig type i kunsthistorien – blant annet skiftet han navn to ganger og døde som Abd Al-Hadi Aqhili etter å ha konvertert til Islam.

Til 24. april

Aguéli-Ivan_Moské_1914_ModernaMuseet_press
Ivan Aguéli, Moské I. 1914. Foto: Lars Engelhardt

Nikolai Astrup: Veien hjem

KODE, Bergen

NOR Revebjeller, ENG Foxgloves
Nikolai Astrup, Revebjeller, cirka 1920. KODE

I forrige uke ble Nikolai Astrup lansert stort i utlandet, på Dulwich Picture Gallery i London – en utstilling som også blir å se på Henie Onstad Kunstsenter etter hvert. Flere britiske anmeldere har kommentert Astrups farger, som er sterkere og mer humørfylte enn andre nordiske malere fra samme tid. Hvor disse fargene kom fra, er teamet for en ny utstilling på Astrups eget “hjemmemuseum” KODE i Bergen. Her vises barnetegningene hans frem for første gang, som Astrup selv samlet i to tykke bøker, både for å vise prestefaren av at han mente alvor av kunstnergjerningen, men også for å ta vare på barnets unike blikk. Det var gjennom dette blikket han så Jølsters farger – selv om han måtte på kunstskole i Paris for å oppdage dem.

Til 22. januar 2017

Niki de Saint Phalle

Arken, København

Niki

I 2014 ble det holdt en stor utstilling viet fransk-amerikanske Niki de Saint Phalle på Grand Palais i Paris. Kurator Camille Morineau fikk mye ros for den og er involvert også her. Niki de Saint Phalle sprengte seg ut av opptil flere klassiske kvinneroller gjennom kunsten sin, både det å jobbe som modell for publikasjoner som Vogue og ELLE og ikke minst livet som hjemmeværende kone og småbarnsmor. Det voldsomme og dramatiske i dette bruddet er i høyeste grad til stede i kunsten hennes, som likevel er full av drøy humor og ville farger. Gjennom 100 verker, fotografier og filmklipp inviteres vi inn i hennes verden.

Til 12. juni

Leonard Rickhard – Between War and Peace

ARoS, Århus

Rickhard
Leonard Rickhard, Scene etter solnedgang. 2008-2009.

I fjor ble Leonard Rickhard tildelt Anders Jahres kulturpris og i år presenteres han for første gang i stor skala i utlandet, kuratert av museets egen direktør Erlend G. Høyersten. En kort tur med hurtigbåt og en liten togreise for kunstneren selv, som bor og arbeider i Arendal. Rickhard ble født fire dager etter at annen verdenskrig tok slutt i Norge og både krigen og dens lange etterspill har satt tydelige spor i bildene hans – derav utstillingens tittel. Når jeg ser på Rickhards bilder har jeg alltid følelsen av å betrakte dem fra et gjemmested, som om han viser oss noe hemmelig. Selv må han nok finne seg i å leve med stadig mer velfortjent oppmerksomhet. Med 65 malerier og 200 tegninger er dette den største utstillingen noensinne som er viet Rickhards kunstnerskap.

Til 15. mai

Yayoi Kusama – I uendeligheten

Henie Onstad kunstsenter, Bærum

Kusama - gul med sorte prikker2
Yayoi Kusama, Kusama med gresskar. Installasjonsfoto fra Aichi Triennale, 2010. Ota Fine Arts, Tokyo/Singapore, Victoria Miro Gallery, London, David Zwirner, New York og KUSAMA Enterprise.

Endelig er hun her, prikkedronningen Yayoi Kusama. Utstillingen som ble den tredje mest besøkte i historien til Louisiana Museum of Modern Art åpner på Henie Onstad Kunstsenter til uken og tar for seg hele Kusamas kunsterskap. Her er tidlige tegninger og skisser fra oppveksten i Japan, malerier og skulpturer fra avantgarde-scenen i New York på 1950-tallet, klær og vesker hun har designet for blant andre Louis Vuitton og ikke minst store opplevelsesverk og et helt nytt speilrom som vil henrykke både store og små museumsbesøkende. Det er litt stas at den kommer til Norge før den reiser videre til Helsinki og Stockholm. Jeg tipper dette blir en av årets store publikumsvinnere.

Japanomania i Norden

Ateneum, Helsinki og Nasjonalmuseet, Oslo

berndtson_gunnar_kylla_ei_lepohetki_ateljeessa
Gunnar Berndtson, Ja och nej, vilostund i ateljen, 1879. Konstmuseum Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri/Kirsi Halkola

Dette er kanskje den utstillingen jeg gleder meg aller mest til i år. Da Japan åpnet grensene sine i 1854 fløt de orientalske impulsene over i nordisk kunst og design og skapte en helt egen, eiendommelig estetikk. Bilder og designobjekter vises frem på Nasjonalgalleriet og Kunstindustrimuseet i sommer i en utstilling som åpner allerede til uken på Ateneum i Helsinki, før den reiser videre til Statens Museum for Kunst i København. I tillegg til nordiske kunstnere som Gerhard Munthe, Oda Krogh, Bruno Linjefors og Helene Schjerfbeck viser utstillingen hvordan størrelser som Monet, Gauguin og van Gogh var påvirket av japonismen. Det er første gang Nasjonalmuseet viser en utstilling på to museer samtidig, som også knyttes sammen med en rekke felles arrangementer.

Ateneum i Helsinki til 15. mai, Nasjonalmuseet i Oslo 17. juli til 16. oktober. Oppslagsbilde fra samme utstiling: Andreas Schneider, Påfugl. Design for stoff eller tapetmønster, akvarell, 1909. Nasjonalmuseet. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *