Martin Scorsese og Mick Jagger danser igjen

Da Mick Jagger ville lage tv-serie om musikkhistoriens villeste tiår, visste han hvem han skulle ringe til.

Martin Scorsese er glad i musikk. Det har vært åpenbart helt siden Robert DeNiro kom gyngende inn i en trang bar i Mean Streets til lyden av The Rolling Stones “Jumpin’ Jack Flash”. Siden den gang har Scorsese laget fire musikkdokumentarer, alle om band eller artister som var sterkt tilstedeværende på 1970-tallet, epoken han nå tar for seg i tv-serien Vinyl som har premiere på HBO 15. februar. Serien ble opprinnelig unnfanget i hodet til Mick Jagger, som solgte den inn som en film til regissørkompisen Scorsese for tjue år siden. Ideen om å lage tv-føljetong kom fra en av toppfolkene i amerikansk tv-bransje, Terence Winter, mannen som har skrevet og produsert to andre ikke ubetydelige HBO-serier, Sopranos og Boardwalk Empire.

LACOMBE_14062_B1005207_A
Martin Scorsese under innspillingen av pilotepisoden av Vinyl. Ifølge han selv håper han å regissere flere episoder av serien. Foto: Brigitte Lacombe/HBO

Martin Scorsese har selv regien på den to timer lange pilotepisoden, som stilmessig kan minne om hans siste spillefilm The Wolf of Wall Street. Livet leves på femte gir også her, bare med bedre soundtrack. Vi møter plateselskapsjefen Richie Finestra (Bobby Cannavale) idet han er i ferd med å selge selskapet til tyske Polygram Records. Året er 1973 og pengene renner ut i alle retninger mens platesuksessene uteblir, selv om punkbandet The Nasty Bits (anført av Mick Jaggers sønn James) tenner et ørlite håp. Men, som Finestra selv sier det: Det egentlige problemet er “nesa mi og alt jeg putter inn i den.” Det snortes, sniffes, inhaleres og svelges på både møterom og nattklubber i Vinyl, som med all tydelighet viser oss at musikkbransjen hadde sine utfordringer også den gang.

RNR_EP105_072015_MP-6664
Richie Finestra (Bobby Cannavale) er overbevist om at salget av plateselskapet hans vil redde både privatøkonomien og ekteskapet. Her med kona Devon (Olivia Wilde).

Syttitallets syndeflod er ikke ukjent for verken Scorsese eller Jagger. Martin Scorseses kokainavhengighet skal ha vært på sitt verste da han lagde fiaskoen New York, New York i 1977 (som de fleste i dag husker som en låt, ikke en film). Likevel klarte han å følge opp med musikkdokumentaren The Last Waltz i 1978, om avskjedskonserten til The Band. Det fine med piloten til Vinyl er at den ikke pakker epoken inn i nostalgi, men forsøker å vise hvor destruktive og kokko plateselskapfolkene faktisk var. Én inspirasjonskilde til serien skal ha vært CBS-sjef Walter Yetnikoffs selvbiografi Howling at the Moon, som i sin tid ble anmeldt av en britisk avis med tittelen: ”Vodka for breakfast, secretary for lunch, signed the Stones at tea.

RNR_EP103_062215_MP_3612
Kontorets “smørbrødjente” Jamie Vine (Juno Temple) gjør en av pilotepisodens musikalske opddagelser, bandet The Nasty Bits. Mick Jaggers sønn James spiller rollen som vokalist Kip Stevens og synger også på seriens soundtrack.

Vinyl er både et dypdykk i en bransje og et tidsdokument hvor fiktive karakterer flettes sammen med virkelige personer og hendelser (Led Zeppelin har en fremtredende rolle i piloten, det samme har bygningskollapsen til Mercer Arts Centre i New York). Den er dessuten full av lange, dvelende sekvenser hvor musikken spiller hovedrollen, i en tid hvor sjangere som punk, disko og hip hop putret frem i nettopp de miljøene serien skildrer. Hver episode kommer med et eget, påkostet soundtrack som inneholder både epokegjørende låter og høyst forglemmelig, ja til og med flau musikk. Er det noe Vinyl minner oss om, så er det at musikkbransjen består av begge deler. Og at det, spesielt i kokainrus, ikke alltid er enkelt å skille det ene fra det andre.

Se Mick Jagger, Martin Scorsese og Terry Winter snakke om serien her:

Vinyl har premiere på HBO Nordic 15. februar. Oppslagsbilde: James Jagger fotografert av Brigitte Lacombe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *