Fem nye designfavoritter

Det spretter opp nye, norske designere og designkollektiver overalt. Denne uken var flere av dem presentert på Oslo Design Fair. Her er fem du bør følge med på.

En gang var gave- og interiørmessen på Lillestrøm et lite land befolket med tørkede blomster, shabby chic-møbler og tovet ull. Det å komme hit, var litt som å komme på interiørbutikken på senteret i bygda hvor jeg vokste opp, den gang jeg selv sparte til disse tingene for å ha dem på rommet mitt. Men smaken utvikler seg, både den kollektive og den individuelle. Trender oppstår. Ny estetikk dyrkes frem. Messen på Lillestrøm har i liten, om noen, grad reflektert akkurat det. I stedet er det som om tiden har stått stille der inne.

De sist årene har det imidlertid skjedd saker og ting lengst innerst i messehallen, bak en skog av kunstige blomster. I et hjørne ble det ryddet plass til norske prototyper og møbelklassikere, en fortelling om et land som faktisk har mye design å være stolt av. I august i fjor ble utstillingen Norwegian Presence, som opprinnelig ble laget til Salon de Mobile i Milano, vist, samtidig som en liten gladnyhet ble sluppet: Gave- og interiørmessen skulle få nytt navn. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at det gikk et sukk av begeistret lettelse gjennom forsamlingen.

NY0_100NORWAY2015_LDF_photo credit Siren Lauvdal_53
Fra utstillingen 100 % Norway: Bordet Rang av StokkeAustad, krukkene Hegne og August av Kristine Bjaadal, krakken Lolly av Gridy, oppbevaringsserien Villmann av Fimbul, stereosystemet Serpentine og klokken Sweep Table Clock av Osloform, bokstøttene Fauna av Hallgeir og Hege Homstvedt, lampene Sling av Silje Nesdal, krakken Frikk av Erik Wester, stolen 1036 av Alf Sture, produsert av Tonning & Stryn, bunadspledd designet av Andras Engesvik for Mandal Veveri. Foto: Siren Lauvdal.

Kreativ leder Dagny Thurmann-Moe, strategisk rådgiver Andreas Engesvik og deres team har gjort en formidabel jobb med å rebrande messen og gjøre den til en interessant destinasjon for alle som er interessert i design uten å skape et internt forum for fagpersoner. Programmet, som går over flere dager, er satt sammen for å engasjere bredt. Det gjør det også. Nå har de dessuten fått med seg tidligere Bo Bedre-redaktør Grete Sivertsen, og i august, når messen holdes igjen, vil deler av den forflytte seg inn til Oslo sentrum. Dessuten har teamet ryddet i hallen, slik at fagprogrammet er omgitt av merkevarer og designere som komplementerer foredragene. Den prosessen har sikkert vært både sår og vanskelig, men den er helt nødvendig.

En stor del av nevnte område er i år viet utstillingen 100 % Norway, som de 12 siste årene har vært fast innslag på London Design Fair. I år er den satt sammen av både nykommere og erfarne møbelmakere, som ikke minst viser hvordan tradisjonelle norske materialer som tre, stein og glass er blitt jobbet med over en periode på flere tiår. Her er et knippe favorittprodukter fra årets messe:

Pendini av Andreas Bergsaker

NY100NORWAY2015_Andreas Bergsaker_Birch & Brass O'clock_Pendini_photo credit Siren Lauvdal_14 (1)
Lampen Pendini og klokken O’Clock av Andreas Bergsaker. Foto: Siren Lauvdal.

Bergsaker, som opprinnelig er fra Stavanger, avsluttet sin mastergrad i produktdesign fra Høgskolen i Oslo og Akershus i fjor, men er absolutt ingen nykommer på designmesser – han har vist prototypene sine i både Milano, Stockholm og London. På 100 % Norway er han representert med fem nye designobjekter, alle sammen med utgangspunkt i tre. Min favoritt er Pendini, lampen som ligner en blomst som vokser ned fra taket. Tenk deg en hel bukett av disse! Selve lampehodet er justerbart slik at lyset kan dirigeres dit du måtte ønske. På bildet er også den stramme klokkeserien O’Clock, laget i bjørk, messing og kopper.

Canary Warf Brush av Fimbul

NY100%Norway_Canary Wharf Brush_Fimbul_Prototype_Photo Siren Lauvdal
Børsten Canary Warf Brush i ulike tresorter av Fimbul. Foto: Siren Lauvdal.

Dette Oslo-baserte designbyrået består av Kristian Aarseth, Jo Korneliussen og Einar Juel, tre nordmenn med bakgrunn i henholdsvis design, kunst og markedsføring. En fin forretningstrio, med andre ord. På 100 % Norway er de representert med et sett vegghyller til kjøkken og stue, samt oppbevaringsserien Villmann, som består av skap og reoler. Men det smarteste produktet deres synes jeg er Canary Wharf Brush, en veldig elegant løsning på et svært hverdagslig behov. En liten, enkel børste er noe alle trenger, men som ikke vanligvis ser så pen ut der den ligger og slenger i gangen eller på badet. De vakre tresortene, det stive hestehåret og det praktiske gripehullet gjør at denne fortjener hver centimeter den gjør krav på.

Fauna av Hallgeir & Hege Homstvedt

NY100%Norway_Fauna_Hallgeir & Hege Homstvedt_Prototype_Photo Siren Lauvdal02 kopi
Fauna av Hallgeir og Hege Homstvedt. Foto: Siren Lauvdal

Søskenparet Homstvedt er vel strengt tatt ikke nykommere noen av dem, med kan snarere vise til solide karrierer som henholdsvis formgiver og grafisk designer. Hallgeir Homstvedt grunnla sitt eget designstudio i 2009 og har jobbet for kunder som Muuto, L.K. Hjelle og Established & Sons, mens Hege Homstvedt er seinordesigner hos designbyrået Mission. Disse fantastisk fine bokstøttene har laget av norsk stein, hovedsakelig granitt, hvor steinens naturlige farger er brukt til å gjenskape fire typiske norske dyr: rev, lundefugl, pinnsvin og dompap.

Tekstiler av Kiyoshi Yamamoto

NY100%Norway_Unconscious_MaterialAsMetaphorPart2_Kiyoshi Yamamoto_Prototype_Photo Siren Lauvdal
Unconscious/material as metaphor part 2 av Kiyoshi Yamamoto. Foto: Siren Lauvdal.

Yamamoto er født i Brasil av japanske foreldre og har en Mastergrad i kunst fra Kunsthøgskolen i Bergen, hvor han fortsatt bor og jobber. Tekstilene hans finner du i dag blant annet på Nasjonalmuseet og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim, i tillegg til at han har samarbeidet med flere norske designstudioer, blant andre Morten & Jonas og Vera & Kyte. De iøynefallende tekstilene han presenterer på 100 % Norway er en sammenveving av hans egen bakgrunn i form av norsk ull, brasiliansk silke og – ifølge han selv – vårmorgenene i Bergen.

Sweep Table Clock av Osloform

100%Norway_Sweep_Impeller_Osloform_Prototype_NYPhoto Siren Lauvdal kopi.jpg
Sweep Table Clock og Impeller av Osloform. Foto: Siren Lauvdal.

Stadig flere unge designere finner ut at de kan jobbe bedre sammen enn alene. Det gjorde også disse fire, Camilla Akersveen, Åsmund Engesland, Christhoper Konings og Henrik Waarum, hvorav tre er tidligere studenter ved Kunsthøgskolen i Oslo. De både designer og produserer sine egne produkter, som gjør at du faktisk kan bestille dem på kvartettens hjemmeside. Osloform begynte ved å ta for seg to materialer, et kjent og et ukjent: messing og valchromat. Det har blant annet resultert i en serie varmeavstøtende bordskånere med tittelen Impeller som ser ut som om de har tatt seg strøkent ut på stuebordet siden 1950-tallet. Den Bauhaus-inspirerte bordklokken Sweep Table Clock er om mulig enda finere.

oslodesignfair.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *