Fem danseforestillinger å glede seg til

En russisk heltinne, Motorpsycho og en rockekonsert uten lyd. Her er fem anbefalinger fra vårens dansekalender.

Ingri Fiksdal

Shadows of Tomorrow

Shadows-of-Tomorrow.jpg kopi

Fiksdal er en av de mest interessante norske koreografene akkurat nå, og jeg har utrolig sans for prosjektet hennes. I forestillingen BAND fra 2013 forsøkte hun å gjenskape stemningen fra en psykedelisk rockekonsert helt uten lyd. Smått klaustrofobisk, men ganske annerledes og tankevekkende. Shadows of Tomorrow er en videreføring av BAND, denne gangen med 20 studenter fra Skolen for Samtidsdans. Rekker du ikke å hive deg rundt, så prøv å få med deg Fiksdals Cosmic Body senere i vinter, hvor hun igjen samarbeider med superteamet Signe Becker og Ingvild Langgård.

Shadows of Tomorrow vises på Kunsthøgskolen i Oslo 21. januar, Cosmic Body vises på Black Box i Oslo og på BIT Teatergarasjen i Bergen i mars.

Carte Blanche

Av Carte Blanche

2400

I forkant av en forestilling har utøverne vanligvis en prøveperiode på flere uker hvor det endelige resultatet vokser frem. Men ikke denne gangen. Når rockebandet Motorpsycho og artisten Susanna går på scenen sammen med danserne i Carte Blanche, har de nettopp møtt hverandre. Ingen vet hva som skal skje, og det er veldig spennende. Bergenserne får enda mer: Her står også samtidsmusikeren Alain Franco, lydkunstnerne i Hemmelig tempo og artisten Thea Hjelmeland på scenen sammen med kompaniet i en seire på fem ”dansekonserter”. Kudos til Carte Blanche-sjef Hooman Sharifi for å ha sparket i gang dette prosjektet.

Den Norske Opera og Ballett fra 27. til 30. januar og Studio Bergen fra 4. til 20. februar.

Nasjonalballetten

Anna Karenina

anna_karenina_ballet_zurich_foto-monika_ritterhaus_01
Foto: Monika Ritte

I Joe Wrights filmversjon av Anna Karenina, hvor Keira Knightley spilte hovedrollen, fikk vi små, flyktige dansesekvenser, blant annet med norske Guro Schia i rollen som kammerpike. Denne forestillingen tar oss med inn i det samme stiliserte, vakre universet som Wright skapte, og er en samproduksjon mellom Nasjonalballetten og Ballett Zürich, koreografert av Zürichs ballettsjef Christian Spuck. Etter en runde i Sveits kommer forestillingen nå til Norge med Nasjonalballettens egne solister Eugenie Skilnad, Maiko Nishino og Yolanda Correa i tittelrollen. Bonus: En pianospillende Håvard Gimse i orkestergraven.

Den Norske Opera og Ballett fra 20. februar til 15. mars

Hege Haagenrud

The Rest is Silence

the-rest-plakatLOW
Foto: Siren Lauvdal

Haagenrud har en helt egen evne til å gå inn i komplekse problemstillinger i vår samtid og belyse dem på ganske enkle, ofte rørende måter. Forestillingene hennes tar ofte utgangspunkt i samtaler og intervjuer som blir gjengitt på scenen, og det er i denne sammenstillingen av lydopptak, musikk (Rebekka Karijord er en fast samarbeidspartner), teater og dans at Haagenruds helt egen nerve oppstår. Denne nye forestillingen er et svært personlig samarbeid med dramatikeren Kate Pendry, som er venninne av Haagenrud, og tar utgangspunkt i brevet Pendrys mor sendte datteren like før hun døde. Da hadde de to ikke sett hverandre på flere år.

Dansens Hus fra 25. til 27. februar.

Th’Line

Shake A Tower

ThLineSoftPhotoLO

Duoen Th’Line består av to erfarne norske dansere, Kristina Søetorp og Ida Wigdel. Sist jeg så dem på en scene hadde de fått med seg et tjuetalls kolleger i alderen 27 til 63 år, hvor åpningsnummeret besto i de tullet seg over scenen til tonene fra Elton Johns ”Cirle of Life”. Det var utrolig sjarmerende, avvæpnende og morsomt. Nå er de i gang igjen, sammen med to mannlige kolleger, Brussel-baserte Martin Lervik og skuespiller Mats Eldøen. Det er lenge til mai og de vet vel knapt selv hva dette blir. Uansett: Jeg gleder meg.

Dansens Hus fra 26. til 29. mai.

Oppslagsbilde: Maiko Nishino fotografert av Erik Berg for Den Norske Opera & Ballett.

Lyst på en forsmak? Ta en titt på traileren til Anna Karenina:

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *