Verdens fineste bokhandler

Kunnskapsrike medarbeidere, håndplukket utvalg og spektakulære rom. Dette er nøkkelen til fysisk salg av bøker. Her er fem som har tatt steget inn i fremtiden.

Her om dagen tok jeg en hverdagspause på Tronsmo i bokhandelens nye lokaler i Universitetsgata i Oslo. Nok en gang ble jeg slått av hvor mye lysere, luftigere og inviterende butikken er blitt etter at den flyttet et kvartal lenger bort. Jeg snakket med en av de ansatte om dette, som også var storfornøyd med sin nye arbeidsplass. Utvalget i hyllene er selvsagt upåklagelig – dette har i alle år vært Tronsmos styrke som omtrent den eneste bokhandelen i landet med et virkelig kuratert utvalg. Og minst like viktig: På veggen vis à vis kassen henger en lapp over alt det Tronsmo ikke selger: 17. maisløyfer. Servietter. Blinkende klistremerker. Trikkebilletter. Profeten eller Alkymisten (”aldri!”).

Tronsmo har gjort mye riktig, skal vi tro flere artikler jeg har lest det siste året. The New York Times skrev i september i fjor at e-boksalget flater ut etter sterk vekst, mens salget av papirbøker har holdt seg forbausende stabilt. 73 % av nordmenn kjøper fortsatt bøker i bokhandelen, ifølge Bokhandlerforeningen. I USA har antallet bokhandlere økt med over 30 prosent på fem år. Selv ikke Amazon tror at den fysiske bokhandelen vil forsvinne; nylig åpnet nettgiganten sin første butikk med tak og vegger i Seattle.

Så hva skal til for å hevde seg i kampen om kundene? Magasinet Monocle identifiserte flere elementer i sin årlige fremtidsanalyse The Forecast, som kom ut like før jul. Det handler blant annet om hakeslepp-arkitektur, om hvem som møter deg når du kommer inn og ikke minst hva som står i hyllene. Og så handler det litt om kos. Her er fem avgjørende faktorer.

1. Skjønnet

Face
Foto: Roos Aldershoff

Den er virkelig et syn for guder, Boekhandel Dominicanen i Maastricht i Nederland. Kirken ble bygget i 1294 og var brukt til vanlige gudstjenester helt til Napoleons hær ramlet inn i byen nøyaktig 500 år senere og stengte den. I de over 200 årene etter det har den vært brukt som lagerbygning, byarkiv og kanskje verdens mest staselige oppbevaringsplass for sykler. I 2005 sørget den nederlandske bokhandlerforeningen BGN for å gi den nytt liv. Bøkene flyttet inn.

2007_000234_rechtenvrij
Foto: Roos Aldershoff

Det er arkitektkontoret Merkx + Girod (som siden den gang er blitt til bare Merk x) som står bak interiøret i kirken, med bokhyller som klatrer et godt stykke opp på veggene. Rulletrapper, vanlige trapper og en heis forbinder de ulike nivåene med hverandre. De gamle takmaleriene i kirken er blitt varsomt restaurert. En hel del ressurser er dessuten brukt på lysdesignet i rommene, som skaper en nesten sakral stemning.

2007_000307_rechtenvrij
Foto: Roos Aldershoff

En av de snedigste detaljene i bokhandelen befinner seg i kafeen, hvor fellesbordet er formet som et krusifiks. Det helt spesielle prosjektet har gitt avkastning i form av flere priser og masse besøk – vel så mye opplevelsesdestinasjon og turistattraksjon som ren butikk.

2. Kos

Livraria Vila-Lorena_074 (FG)
Foto: Fernando Guerra

Brasil er det landet som gir ut flest bøker i verden, så det er ikke rart at det er nettopp her det spretter opp stadig nye, fine bokhandler. Det brasilianske arkitektkontoret Isay Wienfeld har forvandet et høvelspon av en bygning i sentrum av Sao Paulo til en bokhandel over tre etasjer. Vegger er tatt ned for å åpne opp etasjene, men mye av den koselige stemningen er beholdt. Her er det bare å slenge seg ned i en sofa eller en sekkestol og lese.

Livraria Vila-Lorena_084 (FG) (1).jpg
Foto: Fernando Guerra

Opprinnelig var bygningen på to etasjer, men arkitektkontoret har også tatt i bruk kjelleren. Her er det bygget en egen barneavdeling med sakkosekker og et auditorium til undervisning.

Livraria Vila-Lorena_121 (FG)
Foto: Fernando Guerra

Det at bygningen er såpass inneklemt i nabolaget, er også med på å gjøre den koselig, nærmest som et tilfluktssted. Bokhyllene som vender ut mot gårdsplassen kan snus og vendes på, som dører. Her får man lyst til å tusle inn.

3. Kunnskap

tsite03_fixed
Foto: Nacása & Partners

Et av de nyeste kompleksene til den japanske megakjeden Tsutaya ligner ikke så rent lite på en campus på et universitet. Tre bygninger er reist av Klein Dynham arkitekter innimellom gamle, vakre trær i et av Tokyos shoppingområder. Tsutaya har spesialisert seg på salg av film, musikk og bøker i alle tenkelige varianter – også elektroniske –, men med butikken i Daikanyama hever de opplevelsen enda et hakk. Hver avdeling, enten det dreier seg om hagebøker, kokebøker eller skjønnlitteratur, har en egen concierge som sitter på masse kunnskap og kan hjelpe deg med det meste.

tsite09
Foto: Nacása & Partners

I avdelingen for reisebøker, for eksempel, kan du ikke bare kjøpe litteratur fra det stedet du vil reise til, du kan også booke selve reisen. Utvalget er heller ikke begrenset til fysiske bøker – betjeningen henter mer enn gjerne en iPad og guider deg gjennom utvalget av e-bøker, som du kan laste ned på stedet og lese i nærmeste stol.

tsite18
Foto: Nacása & Partners

Selv om dette er en bokhandel i kjempeformat, er rommene designet som små, avgrensede verdener. Komplekset rommer også en kafé, en magasingate som binder to av bygningene sammen og en avdeling for sjeldne bøker. Og som ikke det er nok: De har Tokyos største utvalg av penner. Slå den.

4. Samarbeid

150406_fangsuo_book_store_in_chengdu_03

Det at vi kan kjøpe alt fra innpakningspapir og Manchester United-penaler i bokhandelen er vi vant til, men hva med noe litt mer raffinert, som klær eller kunsthåndverk? I den kinesiske byen Chengdu i provinsen Sichuan har arkitekten Chu Chih Kang skapt en egen, underjordisk verden hvor du ikke bare kan handle bøker, men også noe å ha på deg eller noe pent til hjemmet ditt. Fang Suo Commune åpnet i fjor høst og har hittil hatt et besøk på opp mot 20.000 mennesker – per dag. (Ok, folk flest bor i Kina).

5f268bdaff1cd0e3c4fd60a9249343e9

Det er noe nesten Indiana Jones-aktig over inngangen til denne bokhandelen, som først tar deg gjennom en smal dør på gateplan, før du fortsetter via en rulletrapp gjennom en gyllen, meteorittlignende skulptur. Deretter er det slutt på klaustrofobien.

150406_fangsuo_book_store_in_chengdu_01
Foto: Chu Chih Kang

Bokhandelen som åpenbarer seg er inspirert av rommene i gamle buddhist-templer hvor man lagret kunnskap i form av skrifter, bøker og brev. I dag er kunnskapen til salgs. Dette er den andre Fang Suo Commune-butikken i Kina, og en tredje er planlagt åpnet i mars, med planer om å samarbeide med både kinoer og restauranter.

5. Bøkene

02_Taschen_Store_Milano19442_Mark Seelen
Foto: Mark Seelen

I 1980 åpnet 18 år gamle Bendik Taschen en butikk i hjembyen Köln for å selge den ganske omfattende samlingen sin med tegneserier. På 1990-tallet begynte han å utgi kunstbøker, og i dag har forlaget Taschen spesialisert seg på nettopp det. De fleste bøkene er skapt for å ligge på et stuebord, og kommer sjelden mer til sin rett enn i Taschens egne butikker. Her er det estetikken som regjerer.

Taschenstore Milano
Foto: Mark Seelen

Taschen har tolv butikker over hele verden, og åpnet i fjor sin første butikk i Italia, i det historiske sentrum av Milano. Samtidskunsten som forlaget har utgitt så mange bøker om, er en integrert del av interiøret; blant annet er de fargerike terazzo-gulvene skapt av den amerikanske kunstneren Jonas Wood. Designeren Marc Newson har laget bokhyllene, mens grunnleggeren selv, Bendik Taschen, har donert en lampe av Flavio Poli for Archimede Sguso til butikken. På den måten reflekterer interiøret nettopp det som er Taschens kjerneområder innen litteratur, nemlig arkitektur, kunst, mote og design. Et eget univers, med andre ord. Som er nettopp det en bokhandel skal være.

Taschenstore Milano
Foto: Mark Seelen

Kilder: The New York Times, Monocle, Bokhandlerforeningen, China Daily, ArchDaily

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *