En modig kvinne med kamera

En stor utstilling i Paris tar for seg fotohistoriens foregangskvinner. Samtidig løftes en av de aller største av dem, Julia Margaret Cameron, frem i to utstillinger i London.

Julia Margaret Cameron var 48 år gammel da hun fikk et kamera i bursdagspresang av datteren sin. Året var 1863, og det å drive med foto var ikke vanlig, spesielt ikke blant damer. Historien til det moderne fotografiet begynte bare noen tiår før, i 1839, da Louis Daguerre introduserte et kamera til allment bruk. Julia Margaret Cameron kastet seg inn i denne nye interessen med stor energi og produserte en omfangsrik samling bilder frem til hun døde bare 16 år senere.

01. Cameron_Vivien and MerlinNY
Julia Margaret Cameron likte å gjenskape scener fra litteraturen og historien, som her i bildet “Vivien and Merlin”, hvor hun har illustrert diktsyklusen Idylls of the King av Alfred Lord Tennyson. Tennyson var for øvrig en god venn og i en periode også nabo av Cameron. Musée d’Orsay, Paris.

Jeg hadde ikke hørt om Cameron før jeg forvillet meg opp i et av galleriene på Victoria and Albert Museum tidligere i høst, hvor en stor utstilling i anledning 200-årsjubileet for fødselen hennes i 1815 var under forberedelse. Dessverre dro jeg fra London før den åpnet, men bare en uke senere dukket bildene hennes opp igjen da jeg besøkte Musée d’Orsay i Paris. Utstillingen Hvem er redd for kvinnelige fotografer, 1839-1945 tar for seg den kvinnelige delen av fotohistorien til og med slutten på andre verdenskrig. Det var Cameron som fanget interessen min, rett og slett fordi hun var helt ukjent for meg, i motsetning til en del av mellomkrigstidens fotografer som er mer allment innarbeidet, som Margaret Bourke-White, Lee Miller og Dorothea Lange.

CIS:214-1969
Julia Margaret kalte dette bildet for “min første suksess”. Etter et halvt år med eksperimentering lyktes hun å ta et fotografi hun var helt fornøyd med. “Annie,” 1864. Victoria and Albert Museum.

Cameron ble født i Calcutta i 1815, som en av tre søstre. Grandniesen hennes, forfatteren Virginia Woolf, skrev siden om de tre søstrene at ”en var pen, en var kvikk og en var talentfull.” Den talentfulle var Julia. Hun gikk på skole i Frankrike, men bodde siden i India igjen til hun var 33 år gammel. Da var hun gift, hadde fire barn og var kjent for å være en energisk og prominent vertinne i kolonimiljøet.

CIS:45:148
Julia Margaret Cameron var kjent for sitt myke fokus for å frembringe det vakre i omgivelsene, noe hun også ble kritisert for. “Paul and Virginia”, 1884. Victoria and Albert Museum, London.

Julia Margaret Cameron var en av verdens første ”kjendisfotografer” og fotograferte mange av datidens ledende kunstnere og intellektuelle, som var en del av hennes egen omgangskrets i Storbritannia. I tillegg var hun en av de mest innovative fotografene i sin tid, blant annet ved å bruke mykt fokus for å oppnå en viss romantikk i bildene, og ved å la det uperfekte, som et fingermerke eller en skrape, bli værende igjen på overflaten. Hun jobbet utelukkende i studio, enten ved å ta rene portretter eller ved å iscenesette tablåer, ofte fra kjente bøker eller skuespill. Hun tok også flere bilder av sine egne tjenere og familiemedlemmer.

CIS:14-1939
Charles Darwin fotografert av Julia Margaret Cameron i 1868. Victoria and Albert Museum, London.

Allerede i 1865, to år etter at hun fikk sitt første kamera, stilte hun ut bildene sine ved South Kensington Museum i London, som er dagens Victoria and Albert Museum. Museet eier en stor samling med fotografier av Cameron, med over 250 negativer på store glassplater.

CIS:PH.361-1981
Julia Jackson, Camerons niese og mor til forfatteren Virginia Woolf, var en av favorittsubjektene. Her fotografert i 1867. Victoria and Albert Museum, London.

Julia Margaret Cameron døde av en forkjølelse i Sri Lanka, hvor hun bodde de siste årene av sitt liv, i 1879. Også her fotograferte hun, men ikke så mange av disse bildene er bevart. En del av dem står imidlertid utstilt på The Science Museum i London akkurat nå, like ved V&A. For alle fotointeresserte – eller historieinteresserte for den saks skyld – er dette en nokså unik anledning til å oppleve alle sidene ved Camerons fotokunst i et miljø som satte pris på henne allerede fra starten av.

Julia Margaret Cameron på Victoria and Albert Museum til 21. februar og på The Science Museum til 28. mars. Qui a peur des femmes photographes? 1839 à 1945 på Musée de l’Orangerie og Musée d’Orsay til 24. januar. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *